Keep feeding me pain. Shattering my heart more? Oh! I don't have any. Why bother??

Ked Flop just another dandy person.

Still a small voice who love to story-telling but massively change lately.
I no longer finding who's the freaking I am.
I'm Liza and sometimes I'm Ked, and I'm proud whoever I'm is.
P/s: I do not acknowledged any misunderstanding or miss-leading in any posts here. And I do not own any thought or brain. Use your brain wise, shut-up and listen/read more.

Thursday, October 28, 2010

sambal tumis ikan / telur rebus

Boleh dikatakan first time aku masak masakan Melayu adalah sambal tumis...hahaha...
haigh...nyesal pun dah ada....
Nevermind, nanti2 aku story pasal 'nyesal' tu, skrg nie nak bagi resepi mudah yg aku buat...
Bak pendek dan panjang kata, semua masakan yg aku masak adalah senang...=3
p/s: yg berwarna merah tu tambahan dari kesukaan aku =3

Bahan2(hidangan untuk 12 org):-
Segenggam Cabai/Cili Kering sukatannya ikut kpd seseorg tu, klu nak pedas letak la bnyk
3 ulas Bawang Merah the merrier, the tastier
Seulas Bawang Besar (1/2 ulas untk dimesin) 1/2 lagi dipotong kecil untk di-immerse-kan dlm sambal nanti
Belacan ni pun ikut suka hati, lagi bnyak, lagi sedap tapi baget ye, jgn terlampauan bnyk plak
Asam Jawa secukup rasa klu sapa2 suka masam, boleh letak lebih-Boleh mengurangkan rasa pedas
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa ye, gula sgt penting dalam masakan di Perlis, jd jgn pelik plak

*Sebelum tu, ada 2 cara macam mana nak bagi biji cabai kering dimesin lumat.
  1. Potong cabai kering untk kluarkan bijinya dan rendam selama 1/2 sebelum dimesin @
  2. Rebus cabai kering sehingga mendidih dan masukkan sedikit minyak masak semasa dimesin.

Cara membuat:-
  1. Cabai kering, bawang merah, bawang besar dan belacan dimesin sehingga hancur pastikan biji cabai kering hancur
  2. Tuangkan bahan2 yg dimesin ke dalam minyak panas dan tumiskan
  3. Masukkan air asam jawa picit2kan asam jawa dalam air, tu saja
  4. Biarkan bahan tumiskan sehingga mendidih dan pecah minyak pecah minyak? bila nampak minyak kat atasnya, dah nak masak la tu
  5. Masukkan bawang besar yg dipotong kecil
  6. Masukkan garam dan gula secukup rasa 
  7. Biar sekejap dan sedia untuk dihidang Eh, tunggu sekejap! Mana isinya? Sila baca bawah

Untuk isi ada 2pilihan:
  1. Ikan goreng- Ikan Pisang adalah pilihan paling sedap tapi ikan kembung pun sedap jugak =3
  2. Telur- Rebus dulu, kupas telur baru immerse dalam sambal.
Senang je kan? Mana susah pun. Tapi selalu yg kita buat kali pertama tu tak berapa nak jadi.....biasa la tu =3

Selamat mencuba!!

El

2 comments:

aLya said...

haa..cuti da dekat..bleh ar balik practice kat umah nnt..hehe

Ellara said...

boleh2...mudah aje =)

Bucket List

Rocking Job
1st Car
Hilux // Triton X
Learn to Cook
Learn to cook Malay, Italian cuisine
CBR 250cc
Kawasaki Ninja RZ
Go around a globe at 30
Settle down?

North-pole to South-pole